Wednesday, September 24, 2008

Puma i skogen


För några dagar sedan sändes ett email ut till alla på skolan att en puma (mountain lion eller cougar) setts alldeles i närheten av skolan.

Vi har en stig som går runt skolan, genom skogen. Jag har promenerat på den flera gånger men som tur är aldrig sett pumor. Det finns även björnar - black bears - som folk har sett i skogsområdet.

Nu har det satts upp skyltar utmed stigen så alla vet vad som gäller.

Jag tror att jag avstår från skogspromenader under ett tag framöver. :)

6 comments:

Saltistjejen said...

Oh, min spontana första tanke är ändå "vad häftigt!!!!" En puma! Wow! Det känns exotiskt!
Men ta det lugnt i skogen ett tag framöver.
kram!

Anonymous said...

Hur skyddar man sig mot en pumaattack? Det verkar ju jätteläskigt!

Anonymous said...

Vad gör man om man stöter på en??

aurorabuddha said...

Dit jag aker pa retreat pa somrarna, i Rocky Mountains, dar finns det bade bjorn och mountain lion. Bjorn har jag faktiskt *sett* dar, men inte nagon mountain lion. Jag ar livradd for dom har djuren.

Sa jag vet vad man ska gora om man stoter pa dom. Bjornar ar radda for oljud - sa man ska skramla med nycklar eller tjoa och sjunga, da haller dom sig undan.

Om man stoter pa en mountain lion, sa ska man *forst av allt* INTE springa. Da tror dom att man ar mat och kommer efter. :o/ Man ska sta still och gora sig sa stor som mojligt, t ex halla upp en jacka eller troja - sa att man ser stor ut.

Fast jag tror inte ens att jag vill *forsoka* det dar. :o)

Petchie75 said...

Hu, vad otäckt!! Jag tycker du gör rätt i att hålla dig borta från skogarna i fortsättningen!
Trevlig helg!
Kram

Anne-Marie said...

Saltis: Ja litet exotiskt är det ju faktiskt att tänka sig att det finns pumor i det här området. Men jag tror inte jag skulle vilja stöta på någon. Kram!

Matilda: Aurorabuddha gav en bra kommentar. Jag hade för mig att det var så men nu kom det från en "säker källa".

Fransyskan: Se Aurorabuddhas bra kommentar.

Aurorabuddha: Tack för bra information och kommentar! Jag tror att jag avstår från att utmana ödet. :)

Petra: Jag håller mig till vägarna i Weed just nu. :) Trevlig helg! Kram.