Friday, March 21, 2008

Vårstädning

Nu när dagarna blir längre och solen skiner in om dagarna verkar min lägenhet vara i behov av en liten vårstädning. :) Det är fortfarande väldigt kallt på nätterna men dagarna blir i alla fall litet varmare. Nu har meteorologerna pratat om regn och snö under nästa vecka - det är bara att hoppas att de har fel.

Ett säkert vårtecken, när jag bodde i Stockholm, brukade vara bilarna som sopade upp grus från vägar och trottoarer. Jag minns att det var bilar med stora borstar som drog fram på gatorna och de sprutade samtidigt vatten för att dammet skulle lägga sig.

I morse innan jag gick till jobbet såg jag en sådan bil men det var modell mindre och inte hade den något vatten som gjorde att dammet lade sig. Ett stort dammoln steg från gatan och när den lilla bilen passerat var det inte någon större skillnad mot hur det såg ut innan den kom. Tydligen har Weed inte samma resurser som jag var van vid från Sverige. De har en hel del plogbilar men tydligen inte grusborttagningsbilar.

Eftersom vi hade så mycket snö och is lades det ut väldigt mycket grus på vägarna. Det är väl bara att hoppas på att det regnar och att gatorna spolas rena.

Det har varit väldigt lugnt på skolan under veckan som gått. Nästa vecka sätter lektionerna igång igen. Fast på måndag har all personal på skolan en dag då vi skall delta i olika slags seminarier så eleverna får ytterligare en dags ledighet.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!

I dag �r det p�skafton och �ntligen ganska lugnt och fint v�der. I g�r bl�ste det som bara den, och lite sn� var det i luften ocks�. S�g p� aftonbladet.se att det var ov�der och en massa av�kningar ig�r l�ngre s�derut.

V�r p�skk�ring (barnbarn) �kte hem ig�r kv�ll. Nu skiner solen och det �r lugnt och fint,s� M och jag ska ut och mala alla kvistar vi tog ner fr�n �ppeltr�den med v�r flismaskin. Blir j�ttebra att l�gga allt flis i mellanrummen i hallonh�cken sen, s� det inte blir s� mycket ogr�s.

Vi ska ta ner v�ra tv� favoritbuskar ocks� de �r s�kert fr�n 30-talet och beh�ver fr�schas upp. Det �r v�ra f�glars favvobuskar, s� vi har dr�jt i det l�ngsta.

Min lillebror som bor i mina hemtrakter i Norrland, mailade ner och sa att det var den sn�rikaste vintern de haft n�gonsin. H�r �r det tv�rtom.

Vi brukar �ta brieost ofta p� helgerna och det �r lugnt. Gr�nm�gelost �t vi j�tteofta f�rr och det gick ocks� bra. Du hade nog bara otur kanske.

Jag �nskar dig en trevlig p�sk. H�r tar vi det lugnt med p�skeriet. /Lisa

Anne-Marie said...

Lisa: Låter som om du haft en fin påskhelg. Här i USA är det väldiga översvämningar i flera stater och människor har till och med omkommit. Jag har haft en lugn helg och faktiskt inte haft någon påskkänsla alls. Absolut att man kan äta mjuka ostar, det har jag ju gjort många gånger. Det var säkert otur med just den osten jag åt.
Ha det bra!