Tuesday, March 25, 2008

Släktingar

För ett par veckor sedan fick jag ett oväntat email från en släkting här i USA.

Jag hade hört talas om henne men aldrig haft någon kontakt med henne. Det är en kusin till min mamma och hon bor i Florida. Tydligen kom hon som liten till USA från Sverige har bott i USA i hela sitt liv.

Många människor i USA är väldigt intresserade av släktforskning. Det kanske är likadant i Sverige. Min pappa var mycket intresserad av släktforskning. Han reste till och med till Tyskland flera gånger - släkten på hans pappas sida kom från Tyskland.

Min släkt är mycket liten. Jag har inga syskon och min pappa hade heller inga syskon. Min mamma har två bröder.
Jag har bara fyra kusiner. Just nu finns det bara två personer i hela Sverige som har samma efternamn som jag - min mamma och en syssling till min pappa.
Det är rätt intressant att veta vilket ursprung man har och var man har sina rötter. Kanske man blir mer intresserad av detta när man blir litet äldre.

Jag skrev tillbaka till min släkting i Florida och berättade litet om vad jag gjort här i USA sedan jag kom hit. Efter det att Michael gick bort har jag ju ingen annan släkt i USA. Vem vet, kanske jag kommer att träffa min mammas kusin någon dag.

Idag har jag kvällspass på skolan och det är rätt roligt att kurserna kommit igång igen. Det blir väldigt tyst och lugnt när eleverna och lärarna inte är här.

4 comments:

Anonymous said...

Jag vet inte vad det beror på, det där att man blir mer intresserad av släkten när man blir äldre. Kanske för att man slutat jaga runt för att lära känna nya människor som man gör när man är ung och ska frigöra sig? Jag har tydligen massor med avlägsna släktingar i både USA och Kanada, men har själv ingen kontakt med dem. Inte än, i alla fall.

Kontakt said...

Usa ett av mina favorist länder... vad studerar du?

Desiree said...

Kul att du har en släkting i Florida. Hoppas att ni får tillfälle att träffas någon dag.

Anne-Marie said...

Matilda: När min pappa gick bort sparade jag på alla de papper som han hade arbetat fram för släkten på hans sida. De finns i Sverige just nu så jag har ju inte så där väldigt stor nytta av dem men en dag kanske jag kan ta med mig dem till USA. Du kanske kan får några spännande kontakter i USA och Kanada.

Sandras Hollywood: Välkommen hit! Jag pluggar inte nu - jag gjorde det för ett antal år sedan. Nu jobbar jag på ett college med distansundervisning. Inte som lärare utan på kontoret.

Desiree: Vi får se om det blir av någon gång. Hade hon bott närmare hade det ju helt klart varit en större chans.