Tuesday, March 4, 2008

Mobiltelefoner

Jag har en mobiltelefon - en så kallad Tracfone som jag berättat om tidigare här på bloggen. Eftersom jag inte tycker om vilken effekt min mobiltelefon har - mitt öra blir varmt och jag börjar bli yr efter en liten stund - använder jag den så litet jag kan.

Visst är mobiltelefoner bra att ha, framför allt om man är ute och kör bil. Men om de inte fungerar är de ju mindre bra. Jag fick ett exempel på det det senaste dygnet. En person som är på väg tillbaka till Mt Shasta området med bil skulle ha ringt mig igår kväll. Inget samtal kom och jag kunde heller inte komma fram till hans mobil. Det var samma sak i morse. Han hade lovat att ringa mig igår kväll och allt eftersom timmarna gick blev jag mer och mer orolig att något hade hänt.

Jag ringde ett par vänner här i Mt Shasta området och frågade vad de tyckte jag skulle göra. Rådet var att ringa till Highway Patrol - det är en viss del av poliskåren som patrullerar vägarna i alla delstater. Som tur var hörde min vän av sig och det visade sig att hans mobil inte hade haft någon täckning och service i det område han hade kört genom. Och då går det ju inte att ringa.

Det är en riktig djungel här i USA med olika företag, hur mycket man vill betala och hur många minuter som gäller för en månad osv, osv. Jag har den enklaste varianten med en förbetald plan som gäller tills minuterna tar slut och innan de gör det kan man bara sätta in mer pengar.

Tänk vad samhället har ändrats i och med att fler och fler fått mobiltelefoner. Jag har nästan glömt hur det var före deras tid.

6 comments:

Anonymous said...

Hej Anne-Marie.
Vi skaffade en mobil f�r ca 10 �r sedan n�r Telia b�rjade med refilkort, d� kunde vi s�ga upp den fasta telefonen i stugan i Norrland, som ju blev svindyrt. Det �r bara Telia som har t�ckning �verallt. Sen k�pte jag en att ha i bilen n�r jag pendlar om det skulle h�nda n�got. Min man, mina barn o hans barn har alltid mobilen p� �r alltid n�bara, alla utom jag. Jag �r nog gammaldags, dessutom f�r vi inte ha mobil p� jobbet pga str�lningen som kan st�ra vissa apparater. H�r i Svedala finns hur m�nga mobilf�retag som helst nu, de ringer o vill ha folk som kunder, st�r p� gator o torg o gallerier o "raggar" kunder. M�nga har slutat med fast telefon o har bara mobil. Mest ungdomar. Jag �r ocks� r�dd f�r str�lningen, min son som har f�retag o alltid �r ute p� jobb �r jag orolig f�r, eftersom han m�ste prata i mobil j�mt eftersom kunder ringer hela tiden. Det finns ju sladd med h�rsn�ckor men det �r inte s� m�nga som anv�nder det.
Ha en bra dag Anne-Marie. Jag ska snart iv�g p� jobbm�te. /Lisa

Saltistjejen said...

Ja mobiltckningnen i USA är verkligen usel tycker jag! Självklart förstår jag att man inte kan ha täckning överallt eftersom det är ett enormt stort land! Men i och runt städer tycker jag det är konstigt att det finns så många "svarta hål".
Även här i NYC är täckningen ibland jättedålig jämfört med t ex Sverige. Är t ex fortfarande irriterad över att mobilen inte fukar i tunnelbanan här!

Annika said...

ja, jag tycker också den är bedrövlig...Här i DC-områder finns det flera ställen där täckningen är lika med noll. Tunnelbanan tex...Uruselt.

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Mysig helg �nskar jag.

Anonymous said...

Ursäkta. Anonym är Lisa.

Anne-Marie said...

Lisa: Det verkar som om det är rena rama djungeln när det gäller mobiltelefonmarknaden. Jag undrar vad som kommer att hända i framtiden (om 10-20 år kanske) när folk använt sina mobiltelefoner. Många använder de ju varje dag. Kanske många kommer att bli sjuka. Ha en bra helg!

Saltis: Tänk att det till och med i en storstad som NYC inte fungerar med täckning. Jag kan förstå att det kan vara svårt här på "landet" och det finns stora områden här som i stort sett är öde. Trevlig helg!

Annika: Märkligt att det i stora städer inte fungerar med mobiltelefoner. Kanske USA ligger långt efter Sverige när det gäller just mobilmarknaden. Sverige verkar ju vara litet av ett föregångsland. Kram!