Monday, July 9, 2007

Behöver de veta vem jag är?

Idag fick jag uppge namn, adress och telefonnummer när jag ringde till ett företag för att fråga om de hade ett visst dammsugarfilter.

När jag har köpt vindrutetorkare till min bil har de frågat om samma saker.

Jag förstår ju varför de vill veta allt det här men man kan ju faktiskt undra ibland. Det är svårt att vara anonym nuförtiden.

Klockan är tolv på natten och det är fortfarande varmt. Det kommer en bris genom fönstren men jag får nog stanna uppe ett tag till så att det blir litet svalare.

4 comments:

Anonymous said...

De behöver alls inte veta och jag blir så less på såna där marknadsföringstrick. De bygger helt enkelt sin egen databas och sedan kan ju ge dig sjutton på att få både skräppost och telefonsamtal som gör reklam för både det ena och det andra. Jag vägrar alltid ge dem uppgifterna och lägger hellre på.

Desiree said...

Ja det blir helt klart svårare att vara anonym i dagens samhälle. Det är inte kul att hamna i allt för många register.

Anonymous said...

Här är det likadant. Jag blir tokig på att alltid behöva dra min livs historia i tid och otid...

Anne-Marie said...

Matilda: Ja, det är ju helt klart för att få oss att köpa mer. Ibland får de mina uppgifter och ibland får de det inte.

Desiree: Att hamna i ett dataregister för att man köper vindrutetorkare är ju litet väl mycket.

Maria: Jaha, det är samma sak i Sverige nu.