Saturday, June 2, 2007

Trädgårdstomtar eller tomtar på loftet

Jag läste en artikel som berättade att trädgårdstomtar (här i USA kallas de garden gnomes) blivit otroligt populära. Folk köper tomtar och placerar ut i sina trädgårdar och de finns till och med utanför affärer.

De första trädgårdstomtarna tillverkades i Tyskland på 1800-talet. Idag finns de i många olika länder.

Av någon anledning känns det litet konstigt tycker jag att se tomtar mitt i sommaren. Att se tomtar under julen är ju helt naturligt. Nog kan man ha andra trädgårdsdekorationer än tomtar?!

Det lär finnas en fransk organisation som heter Trädgårdstomtarnas Befrielsefront (franska: Front de Liberation des Nains de Jardins). De kidnappar tomtarna och återför dem till skogen eftersom de tycker att trädgårdstomtarna far illa av att vara "instängda" i folks trädgårdar.

Andra tycker att tomtarna skall ut och resa och har man fått sin tomte stulen kan man räkna med att få ett vykort med en bild på sin tomte bredvid något känt turistmål.

Har man inte tomtar i trädgården kan man ju alltid ha tomtar på loftet.

Bilden kommer från den svenska hemsidan Trädgårdstomtar.se - Pokerturnering i Tomteskogen.

6 comments:

SweFlo said...

En amerikansk klassiker har dessutom fått nytt liv! Efter att ha gåt tunder köptes originaltillverkaren upp och nu nytillverkas de gamla rosa trädgårdsflammingona igen! Kitchigt men tydligen inne!

Annika said...

Var det inte i filmen "Amelie" som en trädgårdstomte reste jorden runt och skickade vykort till sin husvärd?
Jag skulle inte vilja ha en tomte själv...
Kram!

Desiree said...

Tomtar i trädgården blir det absolut inte för oss. Gillar de tyvärr inte.

Anne-Marie said...

Sweflo: Kitchigt är ordet. Jag skulle själv aldrig ha några tomtar i trädgården. Men, smaken är ju olika.

Annika: Du har helt rätt. Det var den filmen. Jag avstår också från tomtarna.

Desiree: Jag håller med dig. Tomtarna får komma till någon annan.

Anonymous said...

Visst är det kul med dessa tomtar. de börjar bli poppis här i Sverige igen också efter att ha varit ute i kylan ett tag ( det har varit modernt med blåa stora klot samt grå betong i olika former)

Anne-Marie said...

Maria: Jag tror faktiskt att jag avstår från tomtarna. Men många människor tycks gilla dem.