Saturday, June 16, 2007

Ett besök i det förflutna

Igår var jag och hälsade på i det hus där jag bodde innan jag flyttade till Oregon. När jag kom tillbaka hit från Hawaii i augusti 2005 var det ju omöjligt att titta på bostäder innan jag flyttade så en av mina vänner erbjöd sig att jag kunde bo hos henne ett tag. Hon har ett riktigt stort hus och hon hade inrett en del av huset som en så kallad "in-law unit". Ett typiskt amerikanskt uttryck tror jag - det är en liten lägenhet som ibland används av "in-laws" (oftast översatt till svärföräldrar).

Jag trivdes rätt så bra att bo i hennes hus även om det var litet jobbigt att inte ha en egen ingång till min lilla lägenhet. Men, som sagt, det är ett stort hus - 10 rum räknade jag till en dag och ofta bodde jag där själv eftersom hon regelbundet var ute och reste. Utsikten från huset är helt otrolig. Det ligger på en kulle och man ser både berget Mt Shasta och sjön Lake Shastina från de flesta fönster.
Förra sommaren satt jag ofta ute på hennes däck och tyckte att jag hade det rätt bra med denna utsikt.

Området där hennes hus ligger heter Lake Shastina. Idag bor folk där året runt men det började som en semesterort och det finns, som sagt, många stora och påkostade hus. Lake Shastina ligger i regnskuggan bakom Mt Shasta och får mindre regn och snö än andra städer här. När jag arbetade på skolan i Weed kunde det snöa här och när jag kom till Lake Shastina sken solen och det var mycket varmare. Hela området kring Mt Shasta har många olika klimatområden och det märks verkligen. Lake Shastina är ett halvökenområde medan Mt Shasta är riktigt lummigt och grönt. Mt Shasta kan få en meter snö under ett dygn på vintern medan det är barmark i Lake Shastina.

Min "gamla" lägenhet såg väldigt annorlunda ut än vad den gjorde när jag bodde där - min vän N har massor med möbler och möblerar regelbundet om i huset. Det är två saker jag saknar nu när jag inte bor där längre - den fantastiska utsikten och tystnaden. Jag har aldrig bott någonstans där det är så tyst. Man kan höra folk prata på flera kilometers avstånd.

Eftersom jag inte har någon digitalkamera har jag tyvärr inga egna bilder att visa så jag snodde några från hemsidan www.lakeshastina.org. Min utsikt över berget från Ns hus var likadan som på bilden. Förra sommaren hade vi ett otroligt åskoväder och jag hade första parkett över blixtarna som slog ner i berget.



4 comments:

Anonymous said...

Det är ett fantastiskt vackert område. Jag förstår att du trivs där.

Anonymous said...

Helt otroligt vackert...

Annika said...

Ja jösses...med ens känns naturen i VA otroligt fjuttig!!! Så vackert du bor!

Anne-Marie said...

Matilda, Maria & Annika: Ja det är vackert här och berget Mt Shasta är otroligt stort och imponerande. Jag ser faktiskt halva berget från ett av mina lägenhetsfönster.