Monday, June 11, 2007

Datorer och strömavbrott

Idag var det ett mindre kaos på skolan. Det nätverk alla är uppkopplade på hade genomgått någon förändring under helgen och det funkade inte alls som det skulle.

När jag kom till det rum där jag sitter (det är "navet" för våra distanskurser) var det fullt med folk och alla försökte lista ut varför inte den kurs som skulle starta klockan nio kom upp i datorn som den skulle. Trots ett intensivt arbete fick den kursen ställas in och först efter några timmar senare hade problemet lösts.

Det slog mig då hur otroligt sårbara vi är om något händer med våra datorer. I stort sett allting går ju via datorer idag. Både här i USA och i Sverige. Skulle det bli något stort strömavbrott under en längre tid - kanske flera dagar - undrar jag vad som skulle hända. Affärerna fick stänga, alla flygplatser fick lägga ner sin verksamhet, i hemmen skulle allt stå stilla och maten bli dålig.

För många år sedan var det ett stort strömavbrott i hela södra Sverige, bland annat i Stockholm - jag och min mamma var mitt i det. Vi satt på Sturekatten och åt lunch när alla lampor slocknade. Inte trodde vi att det skulle vara under många timmar. Tunnelbanan och affärerna stängde. Folk vällde upp från tunnelbanan och försökte komma med bussarna som ju kunde fortsätta att köra. Efter några timmar hos min farmor som bodde på Kungsholmen kunde vi äntligen åka hem.

Vi tar det för givet att vi skall ha el och det är först när det är ett strömavbrott som vi inser hur otroligt beroende vi är av elen för att våra liv och hem skall fungera.

4 comments:

SweFlo said...

Jag pratade just med en tjej om detta när de inte kund ehitta mig i sitt datorregister! Flera persner blev inlåsta under ett strömavbrott i trapphuset under flera timmar på Försäkringskassan i Visby när jag jobbade där - alla dörrar var styrda av kort som man måste ha för att dörrarna ska öppna, och vaktmästaren med den enda nyckeln var ledig! Vi är väldigt beroende på el och datorer!

Anonymous said...

Viist är de tså. Vi är så beroende av elen. Och fler och fler är det också.

Jag klarar mig inte en dag utan dator. Det går inte...

Annika said...

Jag minns när jag skulle åka hem en sommar med Icelandair från Baltimore/Washington flygplats. Det åskade, och åskan slog ut datasystemet. Servicepersonalen fick boka in oss för hand. Det tog en herrans tid, och jag vet inte hur förseande vi var när vi väl lyfte.
Jag är också grymt beronde av min dator. Känns som om jag inte klarar mig utan den.
Kram!

Anne-Marie said...

Sweflo: Det låter ju inte klokt att inte kunna ta sig ut ur ett hus om elen går. Har själv suttit fast i tunnelbanan i Stockholm och det är inte kul.

Maria: Ja, nu är det ju otänkbart att inte ha en dator och använda den varje dag. När jag kom till USA hade jag inte någon dator hemma och internet hade precis börjat bli populärt.

Annika: Just flygplatser är otroligt sårbara. Tänk på alla säkerhetskontroller som ju inte fungerar om det inte finns el. Datorn är ett måste idag. Kram!