Saturday, April 28, 2007

Service på kvällar och helger

Här i USA finns det ofta bemanning även på kvällar och helger på många företag. En del har till och med service 24 timmar om dygnet.
Det är väldigt praktiskt tycker jag att man inte är tvungen att till exempel ringa mellan 9 och 5. Igår beställde jag ny telefonservice till min lägenhet men glömde att beställa en visst tjänst. Det kom jag på idag och då när jag ringde fanns det någon där som kunde hjälpa mig.

De lokala företag som finns i det här området liknar mer svenska företag som kanske bara har öppet måndag till fredag. Nu har det säkert hänt mycket i Sverige sedan jag flyttade för 10 år sedan och många kanske numera har kundtjänstpersonal även på kvällar och helger. Internet har ju också gjort att man kan göra mycket själv utan att behöva prata med någon.

Något som jag inte riktigt blivit "vän med" är alla de olika val som man skall göra när man ringer någonstans. Nuförtiden är det mycket ovanligt att man får prata med en livs levande person när man först ringer till ett företag. Efter många knapptryckningar på telefonen kommer man förhoppningsvis fram till en "riktig" person. Ofta vet jag inte om jag verkligen valt rätt eftersom inget val riktigt stämmer med vad jag skall göra. Ännu svårare är det när det är en inspelad röst som vill att man skall säga vad man har för ärende, Vart tog alla trevliga receptionister vägen?

5 comments:

Annika said...

Först och främst: Grattis till nya lgh!!! Så underbart!
Nu kan du snart se dina favvis program igen ;-)))))
Håller med om att det ibland är mkt frustrerande att man inte får tala med en riktig person när man ringer till olika ställen, morr...
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Tack! Här i Mt Shasta området finns det bara ett kabel-TV bolag och de är jättedyra. Jag vill ju jättegärna kunna ha TV men det blir dyrt tills det här med jobb ordnat sig på riktigt. Ibland känns det som om jag bor vid "världens ände" eftersom det inte alls finns samma utbud här som i större städer. Kram!

SweFlo said...

Jag har själv skrikigt flertalet gånger i luren åt en automatisk röst, när jag har haft något riktigt pressande ärende men inget val passar, jag vill bara prata med en riktig person! Fast det gjorde ju ingen nytta, jag var tvungen att på måfå välja och sedan få bli runtkörd några gånger innan jag hamnade rätt. Inte konstigt att folk är sura när de kommer fram...

Matildas fikarum said...

Jag avskyr de där svararna. Företag skulle faktiskt tjäna på att göra reklam med att "ring oss, här svarar en MÄNNISKA". Jag skulle ringa dem direkt om jag stod i valet och kvalet.

Anne-Marie said...

Sweflo: Det jag kommit underfund med efter några frustrerande samtal då jag inte visste vad jag skulle säga - det är att man kan säga "agent" även om den automatiska rösten kommer med andra alternativ. Jag säger envist "agent" tills jag kopplas till en levande person. Det brukar funka.

Matilda: Jag tror också att folk verkligen skulle uppskatta att få prata med en livs levande person. Men eftersom alla skall spara pengar så är väl det här ett sätt - eller att lägga ut kundtjänsten till Indien eller Pakistan.