Saturday, February 3, 2007

Melodifestivalen

I kväll var det dags för första deltävlingen i Melodifestivalen. Nu saknar jag bredband eftersom man inte kan titta på TV eller lyssna på musik när man bara har modem. Det var länge sedan jag såg på Melodifestivalen - 10 år måste det vara.

Tydligen har den här tävlingen ändrats en hel del sedan jag senast såg på den. Nu är det deltävlingar som leder fram till finalen i mars.
När jag gick in på Svt's hemsida för att se vilka som skall delta var det många nya namn jag aldrig hört talas om. När man bor utomlands och inte kan lyssna på svensk radio blir man helt bortkopplad från vad som är populärt nu. Jag som alltid brukade lyssna på Radio Stockholm, till och med på mitt jobb. Men det fanns några namn som jag kände igen: Tommy Nilsson, Anna Book, Svante Turesson (håller han fortfarande på?), Anne-Lie Ryde, Nanne Grönvall och Magnus Uggla.

Min favoritfestival var nog när ABBA vann med Waterloo. Det var 1974 och jag var 13 år. De hade ett helt nytt "sound" och var inte alls klädda som tidigare deltagare. Tydligen hade Stickan Andersson planerat under flera år för ABBAs genombrott och nog var det ett genombrott som hette duga!



Här kommer några andra vinnare:

1984 - Diggi-Loo Diggi-Ley med Herreys (visst minns man de tre bröderna med sina gyllene skor)
1991 - Fångad av en stormvind med Carola
1999 - Tusen och en natt med Charlotte Nilsson

Bottennappet var 1992 då Christer Björkman kom på 22 plats med I morgon är en annan dag.

2 comments:

Annika said...

Nej, vad trist att du inte har bredband. hoppas du får det snart.
jag har inte lyssnat på låtaran från igår ännu. ja, reglerna är väldigt förändrade. Flera deltävlingar och sen final på Globen.
Tommy Nilsson (en av mina svenska favvo-sångare) o Anna Book gick vidare. Lite kul!
Men ABBAs vinst!!! NEJ, inget slår den!

mintid said...

Hittar hit av en slump :)
Trevlig blog!
Melodifestivalen är bra! Nästa lördag är det The Ark som är med. Ett svenskt band som är hur bra som helst :).
Ola Salo gjorde ngn dum kommentar i USA i höstas som det stod mkt om här.
Kolla denna på you tube:
http://www.youtube.com/watch?v=BShtkRkkv1M