Monday, January 29, 2007

Wal-Mart

När man bor på en mindre ort finns det inte särskilt stort utbud av olika slags affärer. Jag minns ibland med saknad när jag bodde i Stockholm och kunde handla vad som helst. Att handla via internet har blivit "min melodi" sedan jag kom till USA.

I La Grande finns i alla fall en Wal-Mart. För några månader sedan öppnade de en matavdelning som har allt man behöver och de är mycket billigare än t ex Safeway. Jag har hört en hel del negativt om Wal-Mart och hur de utnyttjar sina anställda och att de driver mindre affärer till konkurs eftersom de har "always low prices."

Här kommer några (kanske) intressanta uppgifter om Wal-Mart. De kommer från Wikipedia och för enkelhetens skull skriver jag på engelska:

  • Wal-Mart Stores Inc. is the world's largest retailer and second largest corporation.
  • Wal-Mart is the largest grocery retailer in the United States, with an estimated 20 percent of the retail grocery and consumables business, and is also the largest toy seller in the United States, with an estimated 45 percent of the retail toy business.
  • It is the largest private employer in the United States and Mexico.
Wal-Mart har 1.8 miljoner anställda och bara ca 44% har sjukförsäkring genom sitt arbete. De är den största importören i USA av produkter som tillverkats utomlands och deras största affärspartner är Kina.

Jag kommer nog att fortsätta handla på Wal-Mart men det vore inte helt fel att ha litet mer valmöjligheter.

1 comment:

Annika said...

Nej, har man inget val så---Då skulle jag också handla på Wal-mart. Du har ingen Target i närheten?? Antagligen inte. Jag har också läst flera artiklar om hur Wal-mart utnyttjar sina anställda på grymt sätt..