Friday, January 12, 2007

Tree People, Los Angeles


Igår kväll gick ett program på Oregons PBS-kanal. Det hette Edens Lost And Found och bland annat pratade de om en miljöorganisation som heter Tree People.

För mig var det väldigt roligt att se på det här programmet eftersom jag besökte Tree People 1985. Det var mitt första besök i USA och jag tillbringade 3 veckor på deras högkvarter i Beverly Hills. Mannen som startat organisation heter Andy Lipkis och han och hans fru och anställda tog otroligt väl hand om mig. Vi besökte mindre välmående delar av Los Angeles där Tree People arbetade med lokalbefolkningen för att plantera träd och förbättra närmiljön såväl som andra delar av Los Angeles-området där Tree People hade olika miljöprojekt.

Tree People anses vara en av de största organisationerna som arbetar för att utbilda människor inom miljöområdet och har idag 15.000 medlemmar. Andy Lipkis har varit en person som velat träden väl redan som barn och han leder fortfarande Tree People. Under 3 år såg Tree People till att det planterades 1 miljon träd innan OS i Los Angeles 1984.

Att möta en person som har en så stark passion är otroligt inspirerande och jag har många fina minnen från min tid i Los Angeles.

Bilden på Andy Lipkis kommer från Fundraisers.com:People

No comments: