Tuesday, January 9, 2007

Baka bröd

När jag bodde i Sverige brukade jag alltid baka mitt eget matbröd. Det var underbart med doften av nybakat bröd och jag visste vad som fanns i brödet. När jag läser ingredienserna på bröd som säljs i affärerna undrar jag ofta vad de egentligen är.

När jag flyttade till USA kom jag av mig i mitt brödbakande och jag minns att det berodde mycket på att jag inte kunde hitta den sortens jäst som jag var van vid. Här tycks det bara finnas torrjäst i små påsar.

Eftersom jag har saknat mitt hemlagade bröd har jag satt igång att baka igen men har inte riktigt lyckats få till det ännu. Skorpan på brödet har blivit hårdare och brödet har inte alls varit så saftigt som jag minns att det var i Sverige. Har följt receptboken för brödmaskinen så jag vet inte riktigt vad som är på gång. Om någon har några bra ideer och förslag tar jag tacksamt emot dem.

Har upptäckt att olika sorters mjöl ofta finns i affärer som säljer organisk mat medan "vanliga" mataffärer ofta bara har "whole wheat" och "all-purpose flour".

3 comments:

Annika said...

Jag är ingen bagare, så långt ifrån man kan komma, men jag har hört att det skulle ha med mjölet att göra...Vet inte om det är sant, men...

Anonymous said...

Jag har försökt göra bröd och bullar här i Australien, men det är svårt att få till de rätta måtten. Mjölet t.ex. är mycket tyngre och man kan bara använda två tredjedelar ungefär, mot vad man skulle använda i Sverige (om man går efter ett svenskt recept). Gissa om det blivit många bullar hårda som sten!

Unknown said...

Jag delar din frustration. Jag har försökt med alla trick jag kan komma på. Torrjäst - Yeast cake, Unbleached - Bleached mjöl, Mer vätska - mindre vätska, mer fett - mindre fett, skål med vatten i den enorma ugnen, högre temperatur - lägre temperatur, längre jästtid - kortare jästid o.s.v. Det enda som jag lyckats baka och kännt mig någorlunda nöjd med är Rimbobullar. Hittade din blog av en slump när jag tänkte se om nånannan svensk här lyckats med konststycket.
Hälsningar
Thomas i Madison, WI